søndag 18. september 2011

Ultralydbilder + info om parabener

Her kommer ultralydbildene fra første ultralyd, 13.09.11 (10 uker og 3 dager på vei). De 2 første er 3D-bilder, og de 3 siste vanlige ultralydbilder. Du ser best på 3D-bildene :) Bilde nr. 2 var egentlig veldig mye klarere på selve ultralyden enn utskriften, men der ser du altså nurket ovenifra og ned :) Tenk at denne skapningen ikke er mer enn i underkant 4 cm lang . . . Så mye kan man altså se på en så tidlig ultralyd, jeg er overbegeistret :D 
Trodde jeg bare skulle få se en liten klump omtrent, men her fikk man se armer og ben og hjertet som slo :)


Da vi skulle avslutte ultralyden, sa forresten jordmor "så flink du var å vise deg frem til mamman og pappan din!" Jeg fikk en klump i halsen da hun sa det, det var nydelig sagt

Jeg har forsåvidt funnet ut at jeg ikke kan smøre meg med ApoBase mer, da den inneholder en haug med parabener. Av en eller annen grunn innbilte jeg meg at den var naturlig og parabene-fri, men den gang ei. Jeg som egentlig har forsøkt å unngå parabener (og kjæresten kjøpte akkurat en ny pumpeflaske med ApoBase til meg). . . Parabener kan være allergifremkallende og hormonforstyrrende, og skal helst ikke brukes på små babyer, på denne måten kan det også skade fosteret da parabenene går rett i blodet. Vi får krysse fingrene for at alt har gått bra . . . Jeg skal herved være veldig forsiktig med å sjekke at ting ikke inneholder parabener. Parfyme og fargestoffer er jeg allerede obs på. Parabener har forresten nettopp blitt forbudt å bruke på barn under 3 år i Danmark . . .


Dere kan lese mer om parabener på disse linkene: 


Jeg fikk forresten innkalling til enda en ultralyd 26. september - jordmoren henviste oss nemlig til ekstra oppfølging hos en annen jordmor, der vi kan prate om tanker og slikt i svangerskapet etter en dødfødsel. Hun sa forsåvidt også at man ikke måtte glemme pappaen oppi det hele, for han har jo også mistet barnet sitt. Mammaen er den som pleier å komme i fokus. 

Trodde denne oppfølgingen var noe annet enn ultralyd, men kanskje ikke. I tillegg har jeg fått forespørsel om å delta på et studie i forbindelse med svangerskap, de skal ta diverse prøver og måle blodtrykk. Dette er ikke risikabelt på noen måte, og heller ikke så tidkrevende, så jeg skal takke ja. Dessuten kan det jo hende de finner noe som er greit å vite, og jeg bidrar til en god sak.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar