onsdag 4. januar 2012

Mindre liv og røre i magen..

Jeg skulle ha oppdatert for et par dager siden, men jeg har bare ikke orket, ikke vært i psykisk stand til det. Jeg kopierer fra en tråd på forumet Englesiden som jeg er medlem på, for det jeg har skrevet der, sier egentlig alt;


Skrevet 03.01.12, kl. 10.22:

Skal ta gallesyreprøve i dag. Har enda ikke fått snakket med hudlegen, men det lå en rekvisisjon til blodprøver i luka til meg på hudavdelinga. Har fastet over natta for sikkerhets skyld, - ei venninne sa at hun hadde gjort det når hun tok gallesyreprøver ved samme sykehus (UNN).

I går kveld var jeg til en ekstrasjekk på sykehuset. Ble så urolig, for syntes lillebror i magen var så stille. Han bruker å romstrere skikkelig i magen, - en gang i timen eller annen hver time, men han hadde ikke romstrert slik på kanskje 18 timer... Han rørte seg ja, men ikke slik han pleier - det var ikke hans mønster, nå var det bare et svakt spark i ny og ne...

Våknet nemlig natt til i går kl. 04.00 og fikk ikke sove da han var så stille, tenkte han kanskje holdt på å snu døgnrytmen, for han hadde vært så aktiv på dagen (han bruker å være mest aktiv på natta). Da han var like stille resten av dagen, klarte jeg ikke holde ut mer og ringte til føden som ba meg komme inn for en sjekk. Har nemlig hørt at andre har kjent mindre liv i magen i dagene før barnet døde...

Alt så heldigvis ut til å være i orden. De målte livmorbevegelser og hjerterytme i 20 min., og jeg fikk en knapp jeg skulle trykke på når jeg kjente bevegelser - det virket som om babyen reagerte litt da jeg drakk isvann. Deretter tok de ultralyd hvor de sjekket barnets vekst, og blodgjennomstrømning i navelstrengen og hodet på babyen - hodet lå så nært ribbena mine, så han fikk litt problemer med å måle blodgjennomstrømning her, men av det han kunne se, virket alt normalt. Babyen ligger bittelitt under gjennomsnittsveksten i sin alder. Veier mellom 800 og 1000 gram, fikk jeg beskjed om. De kunne ikke finne noen forklaring på hvorfor han var så rolig..

Det var noe beroligende å høre at alt så bra ut, men jeg klarer fortsatt ikke slå meg helt til ro... Han virker fortsatt like rolig i magen (dette er altså andre natta/dagen han er så rolig). Er ikke vant til at han er så stille. Nå er han minst like stille som Linnea var i magen, han bruker ikke være det... Tenker på det hele tiden. Har første arbeidsdag etter nyttår i dag, men klarer ikke konstentrere meg i det hele tatt...



Skrevet 03.01.12, kl. 11.33:

Snakket nettopp med hudlegen.. Hun syntes det var rart at jeg ikke hadde blitt satt på tabletter for å redusere gallesyre i blodet da jeg var til ekstrasjekk i går på føden. Jeg prøvde jo å si til gyn og jordmor at jeg hadde fått påvist gallesyre i blodet, men det virka ikke som om noen av dem forstod hva jeg snakka om... Hudlegen skulle ringe og snakke med gynekologen jeg var hos i går..
Skrevet 04.01.12, kl. 13.08:
man blir gal av å kjenne etter bevegelse hele tiden... Han var like rolig det meste av dagen i går, men rundt midnatt begynte han å romstrere litt. Han var litt mer aktiv i natt enn han har vært de to siste døgnene, men ikke på langt nær så aktiv som han har vært til vanlig. Nå skal det sies at jeg har morkaka på forveggen, noe som tydeligvis kan føre til at man kjenner mindre liv, - men jeg har jo kjent godt med liv til nå, kanskje han bare har snudd seg? Håper i hvert fall at det blir lettere å få kontakt med babyen etterhvert som han vokser.

Var på sykehuset og tok fastende gallesyreprøve i går, og snakket med hudlegen, som igjen snakket med gyn. som jeg var til ekstrasjekk hos på mandag. Han sa at de ville ikke gi meg noen medisiner for gallesyre før de hadde fått svar på de fastende gallesyreprøvene, for han mente at den forrige kan ha slått feil ut da jeg hadde spist frokost.

Jeg har fått en del intens kløe på magen, og noe under føttene, noe som kan henge sammen med gallesyre. Jeg håper jo ikke det. Håper jo aller helst at prøvene er normale. Er redd det tar en uke å få svar. For mye kan skje/gå galt på en uke... Klarer ikke få ro på meg jeg..

1 kommentar:

  1. Jeg har all forståelse for at du er urolig, men detta kommer til å gå bra =) Kan jo tenkes at han er litt sliten etter all sparkinga vettu ;) Håper prøvene dine er bra, og om ikke så blir de det igjen når du får riktige tabletter. Jeg tenker på deg titt og ofte. Det gjør vi alle her nede. Lykke til og kos deg med svangerskapet. Det er en frisk og fin gutt du har der inne =)

    Klem tante Nathalie

    SvarSlett