onsdag 21. desember 2011

Jordmortime 20.12.11

I dag, 21. desember 2011, er jeg 24 uker og 4 dager på vei, - noe som for meg virket helt fjernt da jeg testet positiv den 4. august. Tidlig regnet jeg meg fram til at jeg skulle være 25 uker på vei mot jul, men forstod ikke helt at det skulle bli virkelighet. Antok at det verste kunne skje når som helst. At håpet skulle forsvinne igjen.


Men nå er jeg altså 24 + 4 på vei. Tiden går veldig sakte nå, teller dag for dag og håper det skal gå fort fram mot april, og at spiren skal holde seg i magen til da, frisk og fin med et bankende hjerte. Han later til å trives der inne nå i hvert fall, i dronninghulen, som min kjære kalte det tidligere i kveld (mens vi så på Jul i Blåfjell :) ).


Hehe, da vi var hos jordmor i går, og hun skulle lytte til hjertelyden, sparket lillingen til doppleren i protest. "Det trengs ikke, her er alt i orden," var det som om han ville si. Lille vakre gutten vår


Alt så ut til å være i orden så langt. Ingenting unormalt. Har fått en del bekkenplager nå, og ryggen verker som besatt time ut og time inn. Jeg har fått en enorm hodepine. Jordmor mener det kan henge sammen med bekkenløsningen - for bekkenløsningen har jo ført til smerter opp gjennom hele ryggen. Massasje hjelper ikke noe særlig på ryggen - ikke lenge av gangen i hvert fall. Og for hodepinen sin del, masserer jeg meg i ansiktet, men det hjelper ikke stort, det heller. Hodepinen fungerer sånn at hvis jeg først får den, så blir jeg sliten av hver minste lille anstrengelse (gikk opp flere trapper i dag, helt til 5. etasje, fordi en heis var i uorden - da fikk jeg en heidundrende hodepine). Har jeg en heidundrende hodepine, reagerer jeg på skarpt lys og høye lyder (reagerer noen ganger på alle former for lys). Vet at det høres ut som migrene, men det er nok ikke det.

Venninnen min mente hodepinen kunne komme av en eventuell bihulebetennelse, siden jeg har vært så skrekkelig tett i nesa det meste at svangerskapet. Kan jo hende? Kanskje det er en god blanding. Håper ikke det er noe som går utover fosteret i alle fall.


Jeg var forsåvidt også hos hudlege på mandag, og hun sendte meg for å ta gallesyreprøve. Ikke at jeg klør så veldig mye nå, er veldig fin i huden faktisk, men føler meg litt tørr til tider. Må jo smøre meg jevnlig med fuktighetskrem. 


Vel, når det gjelder gallesyreprøven, er jeg noe forvirret. Har hørt at den skal tas fastende - og jeg var jo ikke fastende når de tok blodprøver av meg? Gjorde hudlegen en feil?


Jeg er forresten 50% sykemeldt nå. Tror det kan bli greit. Nå er det jo først jul, så får vi se over nyttår. Da skal jeg også begynne hos manuellterapeut (fysioterapeut som har spesialisert seg på gravide og bekkenløsning, - det går jo også under svangerskapsomsorgen, så jeg betaler ingenting). Forstod det sånn at jeg for det meste vil få råd og bekkenøvelser, og ingen spesiell behandling. Hadde håpet på massasje fra en med ekspertise, da jeg er så plaga med ryggen. Har ryggplager til vanlig, men de har aldri vært så ille som nå.


I julen drar jeg og min kjære innover til mamma. Hvis alt går som det skal, drar vi i morgen. Da skal vi kose oss, også skal jeg slappe av så mye som mulig. Pappaen min kommer oppover fra Oslo på lillejulaften. 


Vel, det var alt for denne gang.



1 kommentar:

  1. Er så koselig å være innom å lese om dere, både om lillebror og Linnea. Følger med dere :)

    Klem, Silje.

    SvarSlett