fredag 30. desember 2011

Forhøyet gallesyrenivå i blodet..

Kopierer teksten jeg publiserte på et forum, orker ikke skrive dette noe annerledes;


Fikk brev i dag fra hudlegen (hun har ikke fått tak i meg per tlf.), om at blodprøvene jeg tok 19. desember var fine, bortsett fra den som ble sendt til Rikshospitalet for sjekk av gallesyrenivå i blodet... Har litt for høyt gallesyrenivå, skriver hun. Skal få innkalling til ny sjekk ved føden snarest. Regner med at jeg får tettere oppfølging nå, med overvåking av fosteret og gallesyrenivå.

Dette var jo ikke noe gøy å få brev om... Tenk om det utvikler seg til kolestase.. Har kost meg med svangerskapet i julen, men nå ble jeg redd, med tanke på alt jeg vet om kolestase.. Og at de ikke kan si noe om hvem som er mest utsatt for plutselig fosterdød i denne forbindelse. Selv om jeg går på medisiner som skal redusere gallesyrenivå/symptomer, så er det ikke påvist at det hindrer plutselig fosterdød...

Dessuten er jeg forvirra; jeg trodde gallesyreprøver skulle tas fastende, men jeg var jo ikke fastende da jeg tok den sist? Tenkte ikke på det der og da, men kom på det etter jeg hadde dratt fra sykehuset. Nå skal jeg ta nye prøver, men hun skriver fortsatt ingenting om at jeg må faste før prøvene? Skjønner ikke??

Så begynner jeg å lure; hadde jeg dette sist gang, ble det ikke oppdaget? Var det derfor Linnea døde? Kan ikke skjønne det, det burde jo blitt oppdaget. Tror til og med jeg ble testet rundt uke 30 pga. mye kløe.

Uff, to ganger dette svangerskapet har jeg drømt at jeg mister barnet i ca. 6. mnd eller noe... Var sanndrømt sist, vil ikke være det nå..

Hudlegen var forresten gått fra jobb da jeg ringte, hun skulle få beskjeden om å ringe meg på mandag. Hun har sannsynligvis forsøkt å nå meg på feil tlf.nr..


Nå håper jeg bare at dette går bra, og at gallesyrenivået ikke øker. Vet at risikoen for plutselig fosterdød er liten, men jeg har tross alt opplevd det før... Vil ikke oppleve det igjen. Tror ikke jeg hadde taklet det.

Linker om intrahepatisk svangerskapskolestase:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar