søndag 8. januar 2012

Lillebror er aktiv igjen :)

Nå kommer en oppdatering på søndagskvelden, tenkte at dere fortjente å få vite litt "nytt" :) Har vært lite på datamaskinen i det siste.


Natt til torsdag begynte lillebror i magen å bli mer aktiv igjen, og nå er det tilbake til normalen, med kraftige spark og natteliv i "dronninghulen" :) Det er veldig betryggende. Apropos aktiv baby, så tok pappaen et lite mobilvideoklipp av magen i dag mens babyen sparket kraftig, skal legge den ut når jeg har den selv :) Er ikke sikkert det blir før til helgen, for pappaen har nemlig reist for å ta lappen på intensivkurs. Kurset varer i 3 uker, så da kommer vi til å se hverandre lite. Blir trist å være så mye alene i hele 3 uker :(

Vel, nå venter jeg bare på svar på gallesyreprøvene, uroer meg litt der fortsatt, fordi jeg vet at selv om jeg får medisiner, så er det ikke påvist at det har noe å si for fosteret... Jeg forstår det sånn at fosteret allerede kan være påvirket av gallesyren selv om jeg begynner på medisiner, og da er det ikke sikkert at medisinene utgjør noen forskjell? Samtidig stod det en plass at risikoen for at det skal gå galt ligger på 1% i behandlede tilfeller for gallesyre, og 3% i ubehandlede tilfeller. Så er litt forvirret her. Uansett; liten risiko, ja, men risikoen for å miste Linnea var minst like liten . . . Jeg har bestandig vært på den dårlige siden av statistikken. Får bare prøve å være positiv, selv om det ikke alltid er så lett.


Jeg har forresten fått låne en babyhjertemonitor hos en snill dame (med omtrent samme bakgrunnserfaring som meg), så nå føles det litt tryggere da jeg vet at jeg kan sjekke hjertelyden når som helst. I tilfelle jeg blir urolig.

I dag er jeg altså 27 uker og 1 dag på vei. Om ca. 9 uker er jeg omtrent så langt på vei som jeg var da Linnea døde . . . Gruer meg til den perioden, det kan bli tøft, - klarer ikke se meg selv gravid etter uke 36. Nå som det er under 10 uker til jeg er 36 uker på vei, tenker jeg mer og mer på det. Jeg mener, - nå har jeg jo gått gravid med lillebror i 10 + 10 + 7 uker, - og om 3 uker så har jeg lånt bort kroppen min i 10 + 10 + 10 uker. Når man tenker sånn, så høres 9 uker (til jeg er 36 uker på vei) lite ut. Hvis noen klarer å følge min forvirrede tankegang da . . . Og selv om 9 uker høres lite ut, føles det lenge til jeg er ferdig med svangerskapet (som skal være innen svangerskapsuke 40, hvis alt går som normalt, - det er 13 uker til).

Det er rart å tenke på at lillebror nå bare veier ca 1/3-del av det Linnea gjorde da hun ble født. I følge gynekologen, veide lillebror mellom 800 og 1000 gram i uke 26 + 2, mens Linnea veide 2642 gram i uke 35-36. På bare 9 uker skal lillebror altså legge på seg ca. 16-1800 gram? Det er så rart hvor fort de vokser i magen, og likevel virker ventetiden så lang.


Siste del av dette innlegget føltes litt rotete, men men, det får så være . . .


3 kommentarer:

  1. Så godt og høre connie,har faktisk savnet at du har skrevet her inne også på den andre sia.Du skal vite at du har hjulpet meg masse i disse mnd.Og at jeg tenker masse på deg og lillebror i magen.Blir jo på en måte bekymret når jeg ikke "hører" noe fra deg.hehe Du er så flink du.:) Sender en god klem jeg..

    SvarSlett
  2. Så godt å høre at lillebror har blitt mer aktiv igjen :)
    Også håper jeg du slipper å vente så mye lenger på prøvesvarene :)

    Ønsker deg en god dag videre :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk, dere :)

    Linda: Godt å høre at jeg har kunnet være til hjelp i sorgen <3

    Jeg er ikke så flink til å oppdatere for tiden, er liksom ikke i humør til å skrive så mye. Nå er jeg inne i en sånn periode der jeg for det meste leser det andre skriver om sin sorg og sine opplevelser, men ikke er så flink til å kommentere langt og konstruktivt, for det er så psykisk tungt nå. Men jeg tenker på dere andre også <3

    God klem, Linda!

    SvarSlett