onsdag 11. januar 2012

Svangerskapsplager, hormoner og tanker

Nå sitter jeg da her og kjenner den lille sprelle aktivt i magen. Lille Aktivius, som jeg sånn smått har begynt å kalle han :) Det er så aldeles herlig å kjenne de søte sparkene hans! Selv om det gjør vondt av og til - dessuten har han en tendens til å sparke meg i blæra når jeg skal sove, slik at jeg må springe på do hele natta :) Han sparker meg også i blæra når jeg setter meg ned i godstolen for å se på film, slik at jeg igjen må springe på do, midt i filmen. Er visst ikke lov å slappe av her i gården, nei, hehe :)


Hadde egentlig tenkt til å legge ut videoklippet jeg lovet dere i kveld, av lille Aktivius i magen, men det er så sent, og klippet er uredigert (jeg skulle korte det ned så det ikke ble så langtekkelig og kjedelig å se på). Jeg får heller legge det ut siden.


Jeg må jo innrømme at det sjelden virkelig går opp for meg at jeg har en sprell levende guttebaby i magen. Men det har jeg altså, og det gikk virkelig opp for meg et øyeblikk da jeg satt på jobb i dag. Han hadde vært stille en stund der inne i dronninghulen, så en stund "glemte" jeg liksom at jeg var gravid på en måte, at jeg faktisk har en liten en i magen, - at jeg ikke nå bare er én, men to. Jeg er to i én, og det tenker jeg lite over til vanlig.


Så der satt jeg altså, det var rolig i magen og jeg var fordypet i arbeidet. Plutselig kjente jeg noen harde spark som fikk meg til å smile, og da så jeg for meg den lille guttebylten som gjemmer seg der inne. Det er virkelig en gutt der inne, en bitteliten baby. Det er ikke bare en klump som spreller, - det er et velutviklet og levende individ med hode, kropp, armer, ben, fingre, tær og negler som beveger seg inne i min mage. Det er så underlig å tenke på igrunn, - det at man kan gå rundt i flere måneder med et annet menneske i sin egen mage. Inne i min kropp gjemmer det seg et helt annet menneske som jeg enda ikke har fått møte. Jeg håper bare jeg får møte han i levende live.


Dit går nemlig tankegangen med en gang jeg virkelig skjønner at det er en levende baby inne i magen min. Da føler jeg at det kommer til å stoppe opp plutselig, akkurat som forrige gang. Jeg gikk jo i 8 måneder med en levende baby inne i magen min, også sa det bare stopp. Hun var død, det ble helt stille. Vi fikk aldri se henne i live.


I dag savner jeg henne noe enormt. Jeg skal også innrømme at jeg blir "misunnelig" når jeg leser andres statusoppdateringer på facebook om deres små jentebabyer. Slike ting gjør det ofte trist å være på facebook. Noen ganger blir det så vemodig for meg at jeg i perioder bare holder meg unna Internett, for da blir jeg ofte i bedre humør. Da blir jeg ikke så lett påmint alt som skulle vært.


Jeg skulle jo hatt en liten jente hos meg, jeg skulle ha skrevet alle de statusoppdateringene om jenta mi. Og her sitter jeg og forsøker å venne meg til at det er en gutt jeg har i magen. Jeg er jo heldig som får sjansen til å bli mamma på nytt, det er noen som ikke får det i det hele tatt. Noen ender med å adoptere. Men jeg vil gjerne ha et barn skapt av eget kjøtt og blod, mine egne gener, pappaens egne gener. Vi er heldige som har sjansen til å få dette barnet.


Folk sier ofte at man blir vemodig av å se andres babyer etter å ha mistet sin egen, men jeg vil gå som langt som til å kalle det "misunnelig", - men ikke i ordets rette betydning. Min venninne gjorde meg oppmerksom på at ordet "misunnelig" var en sammensetning av to ord, - nemlig "mis" og "unne". Mis-unne, altså å ikke unne noen noe. Men det er jo ikke slik at jeg ikke unner andre å få friske barn, for det gjør jeg jo mer enn noe annet.


Kanskje ordet jeg leter etter er sjalusi, og ikke misunnelse? Jeg har alltid sett på sjalusi som noe verre enn misunnelse, men når jeg tenker gjennom det, så høres det jo verre ut å ikke unne noen noe. Å ikke unne noen en levende og frisk baby . . . Så kanskje jeg er sjalu, og ikke misunnelig . . . ?


Jeg tror uansett at det blir lettere å takle når jeg har gutten min i armene. Jeg vil jo alltid savne jenta, men når jeg har gutten i armene, så blir han liksom et "mer levende" individ enn hva han føles som når han gjemmer seg inne i min mage. Som jeg sa, så "glemmer" jeg jo litt at jeg har en levende baby i magen og tenker ofte at jeg er én, men så er jeg jo faktisk to i én. Så foreløpig er ikke babygutten en person i den forstand, selv om jeg føler meg som mamma til to. Dette henger kanskje ikke helt på greip for dere lesere?


Til slutt må jeg jo bare si at det høres jo forferdelig ut å være sjalu på noen som har en frisk baby, - jeg føler meg litt dårlig som innrømmer det offentlig. Men det er jo faktisk sannheten, - det å kalle det "vemodighet" er bare å pynte på sannheten. For sannheten er at vi blir litt sjalue også, vi som har små engler i himmelen. For det skulle jo ikke vært sånn, vi skulle jo hatt menneskebarn på jorden, og ikke englebarn i himmelen.

Jeg skriver ikke dette om sjalusi for at folk skal distansere seg fra meg eller bli ille til mote i nærheten av meg. Livet må jo gå videre, folk må få lov til å få barn uten å ha dårlig samvittighet på noen måte. Men mennesker har jo følelser, og jeg skriver bare ærlig hvilke følelser jeg har. Og det må jo respekteres? Det er ikke så lett å kontrollere følelsene sine, og jeg kan ikke noe for det som skjedde og at jeg ble påtvunget denne sorgen.

Men det skal jo sies at det er lettere å takle andres barn nå enn hva det var helt i starten, bare så dere vet det! 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har distansert meg litt fra sannheten om at enkelte venninner har fått små babyer, - især hvis de har fått jentebabyer, - så derfor tar jeg nesten til tårene noen ganger når jeg får slengt i ansiktet noe om deres babylykke helt plutselig. Det er jo ikke vondt ment på noen måte. Det er bare det at jeg også skulle hatt noe å si om min erfaring og babylykke, også har jeg ingen erfaring å dele.


Når jeg har fått den lille gutten i armene, så ønsker jeg jo å bli kjent med andre småbarnsfamilier, dra på småbarnstreff og gå i byen med venninner som har baby. Virkelig, det ønsker jeg. Jeg passer ikke lenger spesielt godt inn i "ungdomsmiljøet" - jeg har jo noen yngre venninner som jeg liker å være sammen med, men de "henger" jo for det meste i ungdomsmiljøet, mens jeg helst vil være sammen med noen som har forutsetning for å forstå mors-og-farskjærlighet. Jeg passer rett og slett bare bedre inn der. 

Men så lenge jeg ikke har en levende baby i armene enda, klarer jeg ikke være i verken "ungdomsmiljøet" eller blant småbarnsfamilier. 

Da vi mistet Linnea, ble jeg på en måte "kastet tilbake" til ungdomslivet, istedetfor inn i mammarollen. Men i ungdomsmiljøet er det få som forstår lengselen som bor i meg, det er få som forstår morskjærligheten som jeg har gjemt dypt i hjertet mitt så lenge nå. Jeg vil ikke sitte på kafé sammen med en gjeng røykende ungdommer som diskuterer den forrige festen de var på, eller erter hverandre for rare ting. Jeg vil ikke sitte der og late som at jeg syns det er noe interessant eller morsomt å høre på. Jeg vil ikke late som at jeg er en av dem, - de er sikkert flotte ungdommer, det er ikke det, men jeg passer bare ikke inn på noen måte. Livet mitt dreier seg om noe helt annet enn farting på byen og fest og sosial status nå. 

Jeg lengter etter et annet liv, jeg lengter etter å trille en barnevogn på fine sommerdager, sitte sammen med andre småbarnsmødre på kafé eller i kirkeparken. Det blir feil for meg å gå sammen med en lykkelig nybakt mamma uten en å trille en egen barnevogn, derfor må det vente. Derfor klarer jeg ikke forholde meg til venninner med baby akkurat nå. Det er en tid for alt. Til våren skal alt bli bedre, i barseltiden med en nyfødt liten gutt, i mai-varmen. 17. mai med barnevogna, beundrende blikk på babyen min. 

Jeg husker at forrige 17. mai var utrolig vanskelig, så jeg feiret ikke den dagen. Det var jo barnas dag. Det eneste vi gjorde, var å plante et flagg på graven til Linnea Aurora.


Dette innlegget ble jo handle om noe helt annet enn hva jeg hadde tenkt til. Egentlig skulle jeg skrive litt om svangerskapsplagene. Jeg får gjøre det også, mens jeg er i gang.


Kort og godt; bekkenplagene har begynt å forverre seg. Jeg merker det vel ekstra godt nå som jeg er alene hjemme og må gjøre alt selv. Da blir det mye gåing og ståing (jeg sier bare klesvask/bretting av tøy, legge inn klær i skapet, skifte sengetøy, ta oppvasken stående, lage middag alene [ikke at det har blitt store middagene disse dagene] etc.).


Det er mye jeg ikke får hjelp til nå, og jeg merker hvor uendelig mye jeg setter pris på kjæresten min nå da han er bortreist. Hvorfor er det sånn? Hvorfor ser man ikke hva man har å sette pris på mens det er der? Jeg skal behandle han mye bedre når han kommer hjem igjen ♥ 

Jeg oppførte meg som et (hormonelt) troll forrige svangerskap, og trodde faktisk at jeg var snillere denne gangen siden jeg vet at jeg var et troll forrige gang, men kjæresten presterte å si til jordmor at jeg faktisk var verre. Så da er det vel sant da? Huff . . . 

Nå har jeg jo sorgen på toppen av det hele, og da er det mye lettere å fyre seg opp under hormonene. Det er ikke lett å styre, det der, men jeg lover å prøve!  

Hører du det, kjære? Jeg lover virkelig å prøve! Men jeg vil nok trenge din hjelp for å klare det, for sammen er vi sterkere, vet du


Ellers så har jeg heldigvis ikke så mye hodepine lenger, men jeg har til gjengjeld fått en del halsbrann og er mye trøtt og sliten. Ryggen verker. Skal til manuellterapeut den 18. januar, håper ting blir bedre da.


Har ikke vært så flink å spise riktig etter jul og nyttår, så eksemet har blusset opp ganske kraftig. Kløen på magen har blitt verre, det kan klø som besatt (håper det bare kommer av atopi/allergi eller at huden strekker seg, og ikke av gallesyre i blodet - har ikke noe utslett på magen). Huden strekker seg jo godt nå, så strekkmerkene fra forrige svangerskap begynner å svi og klø igjen.


Har enda ikke hørt noe om de siste gallesyreprøvene (som ble tatt tirsdag i forrige uke), og er blitt usikker på om meningen var at hudlegen bare skulle ringe meg dersom prøvene viste at jeg enda hadde forhøyet gallesyrenivå i blodet. Jeg forsøkte å ringe til hudavdelingen i går, men fikk beskjed om at hudlegen min var syk, og at sykepleieren ikke hadde lov til å gi ut blodprøveresultater. Hun skulle legge igjen en gul lapp til hudlegen om at hun måtte ringe meg, men jeg hørte ikke noe i dag, så da er hun vel enda syk. 


Har ultralyd og samtale med jordmor i psykososialt team på sykehuset i morgen tidlig, så da skal jeg også stikke innom hudavdelingen og forhøre meg der personlig . Da må det jo være noen på jobb som kan gi ut informasjon om blodprøvene mine? (Med mindre overlegen på føden kan gi meg svar da?) For sikkerhets skyld skal jeg faste over natta, i tilfelle jeg må ta nye gallesyreprøver, men det tviler jeg på at jeg skal. Dersom de siste prøvene var positive, så blir jeg vel satt på medisin.


Saken er at jeg skal innover til mamma i Storfjord igjen i morgen (har jobbet mine 50% denne uken, selv om jeg har vært bra forkjøla). Det ville vært kjipt om hudlegen ringte meg ETTER at jeg hadde reist innover for å si at gallesyrenivået i blodet enda er forhøyet. Da må jeg jo snu tilbake til byen med en gang for å få medisiner. Er best om jeg får orden på dette i morgen den dag . . . Håper på det beste.

Til slutt; svangerskapet begynner å bli bra tungt nå, både fysisk og psykisk. Men det skal jeg nok komme meg gjennom så lenge det venter en premie i den andre enden! På lørdag er jeg 28 uker på vei, og da er det "bare" 12 uker igjen hvis alt går som det skal. Hvis jeg blir satt i gang før termin, så er det jo mindre enn 12 uker igjen på lørdag :) Jeg er både spent og redd!


Dette ble da innmari langt, jeg skulle egentlig skrive et kort innlegg. Nå sparker lille NonStop Aktivius i dronninghulen god natt til dere lesere, hehe :) Så er nok best å høre på han. God natt, alle sammen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar