onsdag 8. februar 2012

Babyshopping og jordmorkontroll

På lørdag 4. februar tok jeg mot til meg og fikk med kjæresten min på en aldri så "liten" babyshopping. Og det må jeg si var det smarteste jeg har gjort, for jeg føler meg så mye bedre allerede! Uansett hva utfallet av svangerskapet blir, så vil jeg ikke angre på den babyshoppingen, for den gjorde meg så godt, og det blir gode minner å ta vare på. Vi har kjøpt klær og diverse til lille babyen i magen, og det blir hans ting, uansett



 

På lørdagen kjøpte vi først og fremst en nusselig babygym. Jeg syns den er helt herlig, håper lillebror kommer til å like den like godt som meg. Hihi. På noen av bildene ligger han under babygymmen sin for aller første gang :)



Her kommer noen oversiktsbilder og en liste over det andre vi kjøpte:




Nyfødtklær:

  • 1 mørklilla bamsedress (tror han skal få ha den på fra sykehuset)
  • 3 blå og grønne sparkedrakter
  • 4 bomullsbodyer
  • 5 par sokker
  • 2 par strømpebukser


Annet:

  • 1 blågrønn sparkedrakt, str. 62
  • Et tøft antrekk i str. 68: Bukse, genser og vest
  • Gulpekluter, 4 pakning
  • 1 flanellspledd
  • 1 fleecepledd



På mandag da jeg gikk i byen med min venninne Viveka, klarte jeg jo ikke dy meg for å gå innom babyavdelingen på H&M, for det var ikke noe H&M der vi handlet på lørdagen. Følte liksom at det var noen ting jeg ikke hadde fått kjøpt, og "heldig" som jeg var, var det salg på babytøy på H&M (det er det sikkert bestandig, - spesielt på nyfødtklær, siden disse klærne ikke passer så veldig lenge). Her kommer noen bilder av det jeg kjøpte der, til sammen fikk jeg vel sikkert omkring 50% avslag på alt:


  • 2 stk hvite sparkebukser
  • 2 bukser - 1 med jakke til
  • 2 bomullsjakker
  • 1 genser, str. 56
  • 1 nyfødtbody med krage

Nå har jeg sikkert mer nyfødtklær enn jeg har bruk for allerede, kommer jo selvfølgelig an på hvor mye babyen gulper på klærne sine da :) Jeg skal i hvert fall ikke handle mer på noen uker, har avtalt at min vidunderlige Karoline skal få være med og kjøpe inn sengetøy, håndklær, helseartikler etc. Det jeg ikke har råd til kommer jeg til å sette opp på en ønskeliste for nyfødtgaver (det er jo enda noen måneder til dåp, så må nok bli nyfødtgaver og ikke dåpsgaver jeg skriver ønskeliste på.) :)

Jeg skal jo også innrømme at jeg tittet innom Princess (etter H&M) for å sjekke om de hadde billige håndklær og kluter, men jeg kjøpte ingenting av det der. For det første må jeg spare penger, for det andre skal jeg jo ut og handle med Karoline, og for det tredje vil jeg ikke kjøpe inn alt med en gang, for de siste 6 ukene kommer i hvert fall til å snegle seg avsted om jeg ikke har noenting forberedelser igjen :)

MEN, det jeg derimot kom over på Princess som jeg bare MÅTTE kjøpe, var disse smekkene: 

 
"Like kjekk som pappa" - pappaen ble henrykt :) Måtte jo bare ha et lillebror-smekke! Likekjekksompappa-smekket kom forresten i en 2-pakning :)


Å kjøpe guttetøy har gjort det lettere for meg å forholde meg til at det er en gutt i magen min. Ja, jeg har vel så og si akseptert det. Dessuten tror jeg at jeg har begynt å få lettere for å skille de to barna mine som enkeltindivider. Det er en annen baby i magen nå, og det spiller ingen rolle om det er en gutt eller jente. Forresten er svangerskapet veldig annerledes med tanke på fosteraktivitet, for lillebror er jo såå mye mer aktiv enn Linnea var, noe som gjør at jeg er mindre bekymret nå. Noen ganger tar jeg meg jo i å lure på om det betyr noe at Linnea ikke var fullt så aktiv i magen, hadde hun det bra egentlig? Men babyene er jo forskjellige, de har forskjellig aktivitetsnivå. Så det behøver ikke bety noe som helst.


I går var vi på jordmorkontroll. Jeg hadde glemt å sette opp varsel i kalenderen, men ved et under kom jeg på det helt av meg selv om morgenen, - dessverre først etter at jeg allerede hadde vært på do, så jeg glemte hele urinprøven som jeg egentlig skulle tatt med til jordmor.


Lille NonStop har snudd seg igjen, så nå ligger han ikke med hodet ned lenger. Jordmor mente at det var mye fostervann rundt han og at han hadde god plass enda, så det var nok derfor han ikke ligger i hodeleie fortsatt. Han snur seg vel etterhvert.


Jeg veide nå nesten 63 kg. Hadde gått opp et par kilo siden forrige kontroll. Opprinnelig veide jeg 57 før jeg ble gravid, og i starten av svangerskapet gikk jeg faktisk ned til ca. 54 kg. Sikkert pga kvalme og dårlig matlyst, antar jeg. Det er i hvert fall godt at vekten øker fra gang til gang nå, for det betyr bare at babyen vokser bra :) 


Jordmor mente forresten at både kjæresten og jeg strålte mye mer nå, og at vi så mye gladere ut i øynene. Og det er nok sant, tidligere var jeg jo så innmari bekymret og slet med å forholde meg til babyen i magen og det faktumet at det var en gutt, - og det at jeg hadde det sånn, påvirket nok kjæresten i stor grad. Jeg har dårlig samvittighet fordi jeg noen ganger nesten følte at jeg ikke ville ha denne babyen fordi det var en gutt, det var jo ikke denne babyen vi skulle ha, vi skulle ha en jente, vi skulle ha Linnea - jeg tør nå å innrømme at jeg tenkte slik, uansett hvor vanskelig det er for meg å skrive ordene. For nå har jeg fått de tankene på avstand, og jeg er bare glad for vidunderet i magen :) Gutt eller jente, det er mitt barn som vokser opp i min mage og sparker og leker der inne. Han er så utrolig aktiv, og gir oss så mye glede nå :) 

I det siste har jeg brukt å "erte" han litt for at han er naken, hehe. "Du er naken, det er'ke je-eg !" Man må jo få ha litt moro ;) Dessuten "småkrangler" jeg med han, det er jo bare morsomt :) Og pappaen er kjempeflink og snakke med magen og dytte og kjenne litt Skal bli spennende å se hvordan veslegutten reagerer på stemmen til pappa når han har kommet ut :)


Vel, angående jordmorkontrollen - vi avtalte ny kontroll til 6. mars. Da skal jordmor skrive henvisning til overlegen på føden om at jeg må komme i samtale for å avtale eventuell igangsetting av fødsel. Jordmor mente jeg kunne bli satt i gang mellom uke 37 og 39 (dvs. mellom 17. og  31. mars). Mest sannsynlig blir jeg satt i gang i uke 38, det er bare litt over 6 uker til! Så om ca. 1 og 1 halv måned har jeg veslegutten vår i armene, jeg er så spent, utålmodig og glad! Tiden går ikke fort nok! Men jeg vet jo at jeg må vente så "lenge" som minst 6 uker, - babyen kan ikke komme før, for han må utvikle seg ferdig i magen min først. Han har det best der inne en stund til :)


Ja, 6 uker føles kort, men 1 og 1 halv måned føles lenge. Noe så tåpelig. Vi har jo ikke alt helt klart enda uansett. 

Jeg har forresten funnet ut at vi må kjøpe ny madrass til vuggen, for der er bare en gammel skumgummimadrass. Det skal visst ikke være bra pga. bakterievekst og eventuelle uhell (tiss, bæsj, oppkast), spesielt siden madrassen har blitt brukt før. Skumgummimadrass (spesielt brukt) øker visst faren for krybbedød . . . Så nå må vi kjøpe helt ny fibermadrass med vaskbart trekk. Trenger nok noen tisselaken også, for ekstra beskyttelse. Litt teit at vi må kjøpe ny madrass til vuggen, for når vi bytter ut med sprinkelseng, må vi vel ha ny madrass der og?


Når det nå gjelder klesvask og skifting av sengetøy etc. så har jeg sikkert hundre spørsmål i hodet. Og hva med madrass til vogna? Jeg aner ikke hva slags madrass som ligger i vogna enda - skal undersøke det i morgen, for vogna har nemlig kommet nordover fra Toten nå, og står hos foreldrene mine. Der står også en vippestol og noe babytøy etter småbrødrene mine :) Vet også at det venter en gave fra min "filletante" Nathalie der! Spennende :)


En annen ting jeg tenker på ang. dette med babymadrass og soving - hva med samsoving? Jeg mener, hvis babyen må ha helt ny madrass til vuggen og stortsett nyvaska sengetøy, hvordan blir det da å ta han opp i sengen til oss om natten? Dobbeltsenga er jo litt gammel. Fikk også streng beskjed hos jordmor om å ikke ha babyen opp i senga hvis en av foreldrene røyker, men barnefaren har sluttet å røyke nå, så det burde gå bra. Jeg er så stolt over han forresten, som har klart å stumpe røyken :)


Dette skrev jeg vel aldri noe om, men 18. januar var jeg jo hos manuellterapeut. Der fikk jeg vite litt mer om bekkenløsning, og hun viste meg noen bekkenøvelser som jeg skulle gjøre i 10 minutter én til tre ganger daglig. Jeg skulle også legge meg ned i ca. et kvarter noen ganger om dagen for å ikke belaste overkroppen så mye. Jeg får jo så vondt i ryggen og mellomgolvet av å stå/sitte oppreist for lenge.


Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært så flink til å følge opp bekkenøvelsene og liggepausene, så der må jeg virkelig skjerpe meg. Det kan ikke fortsette sånn her. Jeg har kanskje gjort bekkenøvelsene mine 3 ganger i uken, og det er jo ikke nok. Jeg må gjøre dem hver eneste dag. Og det begynner nå! Straks jeg er ferdig med dette blogginnlegget, skal jeg gjøre bekkenøvelsene mine.

Jeg holder forresten på å gå gjennom kommoden hvor babytøyet skal ligge. Vi har jo fylt opp skuffene med helt andre ting det siste året, så de må tømmes igjen. Håper det er mye jeg bare kan kaste eller stue bort i boden!


Tenk at dette er det lille vidunderet vi venter og forbereder oss sånn på



 

8 kommentarer:

  1. Sååå nydelige klær lillebror får.Tenker han gleder seg,og han kommer garantert til å ELSKE den babygymmen <3<3 Godt og høre at du koser deg nå connie.Og det gjør nok Linnea også der oppe der hun titter ned på dere..<3<3 God klem <3<3

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Linda , nydelig kommentar å få <3 Håper du har rett! <3 klem til deg!

    SvarSlett
  3. Hei Connie :)

    De greiene om skummadrass og krybbedød gjaldt nye madrasser og at de kunne inneholde gasser som ikke var helt bra, men den ble dementert på 90-tallet. Likevel kan det være en fordel å lufte nye skummadrasser godt før en tar dem i bruk. Risiko for krybbedød øker med røyking og om en pakker baby inn i altfor masse klær liggende på magen i en tett vogn uten nok luft rundt hodet på babyen. Derfor har de hatt i mange år nå kampanjen denne side opp hvor de anbefaler at baby skal ligge på ryggen når de sover.

    Det var fine bilder og dere har fått kjøpt masse fint :)
    Hilsen fra Cathrine (Cathy)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Cathy :) Takk så mye for råd! Tror jeg leste det om gasser en plass også. Den skummadrassen som er i voggen, brukte lillebroren min for ca. 12 år siden, og den yngste lillebroren min brukte den for ca. 4 år siden, så jeg tror nok det kan være lurt å skaffe ny uansett, vil helst ikke ta noen sjanser. Mtp. bakterievekst, mener jeg..

      Dette med "denne side opp" etc. vet jeg jo alt. Men når det gjelder dette med røyking... Nå har jo kjæresten røkt i noen år før han slutta, og han har sovet i denne senga i flere år. Lurer derfor på om det har noe å si at han har sluttet..? Jeg mener, kan jo ligge "røyk i madrassen" om du skjønner? For i følge jordmor så skal man unngå samsoving ved røyking ikke bare pga. røykerens pust, men også fordi det kan sitte i sengetøyet. Vet ikke om det hjelper å lufte madrassen vår ute hvis vi skal samsove? Siden han har røkt i flere år...

      Slett
  4. Tror ikke du skal bruke så mye tid og energi på å bekymre deg for krybbedød. Det holder om du passer på å legge babyen på ryggen uten for mye klær. Det skal heller ikke være for varmt på soverommet, ca. 18 grader er anbefalt. Ikke utsett barnet for røyk... Leste for kort tid siden en artikkel hvor en lege gikk ut og sa at nå må legestanden slutte med skremselspropagandaen sin i forhold til svangerskap, babyer og røyking. Det finnes ikke sikre bevis for noe annet enn en økt forekomst av leppe/ ganespalte hos nyfødte hvor mor har røyket i svangerskapet... Nå er det ingen som påstår at røyk er sunt, altså, men det finnes altså ikke vitenskapelige bevis for at det er så skadelig som enkelte påstår. Tror litt sunn fornuft holder lenge, og du har vel strengt tatt mer enn nok å bekymre deg for fra før! De barna jeg vet om som har dødd i krybbedød eller i mors liv, har aldri vært utsatt for røyk. Hvis madrassen i vogna ble brukt for 4 år siden, er den nok trygg nå med tanke på bakterier. Du kan jo henge den ut i kulda over natta, da tar du garantert knekken på alt :) Kos deg videre med forberedelsene, du, og prøv om du kan klare å ikke tenke på alt som kan gå galt. (Ja, jeg skjønner at det ikke akkurat er lett...) Ønsker deg fortsatt alt godt <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemelding. Må bare si at jeg heller velger å bruke 500 kr på en ekstra madrass enn å risikere noe som helst. Vil slippe å klandre meg selv for noe i tilfelle noe skulle skje...

      Jeg trodde jo at jeg skulle gå rundt og bruke all energi på å være livredd i et nytt svangerskap, men det har gått mye bedre enn forventet. Så vil nok ikke være noe mer engstelig enn jeg allerede er, når babyen er født. Dvs. jeg bruker ikke så masse energi på å bekymre meg nå, men vil bare være sikker på at jeg gjør det rette for å forhindre at noe galt skal skje.

      Jeg vet forresten at det ikke finnes sikre beviser for ting innen røyking, jordmor sa til det til meg. Men hun sa også at det forskes på dette med røyking og samsoving etc, og at helsepersonell har fått streng beskjed om at røyk og samsoving bør unngås inntil videre - altså til det motsatte er bevist. Jeg syns det høres fornuftig ut.

      Men nå har jo barnefaren som sagt sluttet å røyke, så det burde jo gå bra :)

      Slett
  5. Hei! Jeg lurer på en ting, kom over denne bloggen på Bua :D Skal lillegutten hete Nonstop?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Hehe, nei han skal nok ikke hete det, det var et kallenavn vi fant på lenge før vi visste om det var jente eller gutt. Kallenavnet lille "NonStop" kommer av at babyen er så aktiv (Non Stop - ingen stopp).

      Sannsynligvis skal han hete Nathaniel, med mindre vi ombestemmer oss, men det tviler jeg på :)

      Slett