mandag 13. februar 2012

Søt hånd og fot ♥

Her er 3D-bilde fra dagens ultralyd ♥ Det viser en søt hånd og en fot ♥ Jeg tror det må være et bøyd bein nede til høyre, men overlegen forvirret meg med å si noe om panna og hodet på babygutten, så nå skjønner jeg lite. Får ikke det til å stemme :) Det ser for meg ut som om det er beina som ligger i kors, og en liten hånd som nesten tar tak i foten :) Under ultralyden lå han altså på tvers i magen, med hodet på min venstre side og beina på min høyre.

Jeg snakket med overlegen om dette med igangsetting i dag. Hun sa at jeg ikke trengte noen henvisning fra jordmor, og at vi kunne finne ut av igangsetting på neste ultralydkontroll (som er satt til 15. mars, - da vil jeg være 36 + 5 på vei). Hennes forslag var at jeg kunne legges inn til overvåkning omkring uke 37, men det er ikke sikkert jeg blir satt i gang med det samme. De vil nok se an situasjonen litt, og hvis alt ser bra ut vil de prioritere andre gravide og fødende som trenger det mer enn meg (hvis noen skulle ha for eksempel svangerskapsforgiftning).

Men hvis ingenting har skjedd til jeg runder svangerskapsuke 38, så vil de sette meg i gang slik at jeg skal være ferdig til uke 39. Så innen 31. mars, vil gutten vår mest sannsynlig være her! Jeg er så utålmodig og spent. Og bittelitt skremt så klart. Men jeg håper og tror at alt vil gå bra :)

Ved forrige jordmorkontroll glemte jeg forresten urinprøve (hadde jo nesten glemt hele kontrollen), så jeg tenkte å ta med i dag til ultralyden. Jeg glemte selvfølgelig urinprøven hjemme på vasken. . . Og da jeg var på sykehuset, måtte jeg overhodet ikke på do, så det ble ingen urinprøvesjekk i dag heller. Får ta med når jeg skal i samtale med jordmor under psykososialt team den 24. februar.

Lille gutten i magen har forresten sparket meg hardt i blæra de siste timene. Så jeg sitter bare her og geiper ned til han, hehe. Får fatte smertene med godt mot :) Tidligere i dag var han forresten fæl til å sparke meg i ribbeina, - skjønner ikke det - han må da snu seg bra mye der inne. Sterk er han i hvert fall :)

I neste uke blir det sannsynligvis gravidefotografering i studio på jobben, sammen med min kjære. Skal prøve å gjøre det litt spesielt, håper på flotte bilder og ren hud :) Eksemen og hormonkvisene i ansiktet er nemlig litt turbulent for tiden . . . Men ellers er jeg veldig fin, og hendene er blitt overraskende fine de også! Har jo slitt sånn med håndeksem.

Senere kommer jeg tilbake med bilder av et "baby-hobby-prosjekt" jeg holder på med. Mer informasjon om det siden :)

Nå skal jeg ordne meg noe kveldsmat, så får dere kose dere videre!


4 kommentarer:

  1. Så nydelige små tær og fingre <3 Syns også det ser ut som et bein som er bøyd, kanskje det er overlegen som har surret litt?..:P

    Høre jo ut som en god plan med igangsetting. Tenker det må være deilig å ha en plan og vite sikkert hva som skal skje. :)
    Håper du får gode bilder og gleder meg til å høre om prosjektet. :):)
    Jeg har også slitt endel med håndeksem spesielt, men jeg har egentlig blitt bedre og bedre i huden etterhvert som svangerskapet gikk, så hadde jo vært veldig fint om du var like heldig og bare ble bedre og bedre nå frem mot fødselen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke fått svart på denne kommentaren før nå :)
      Ja, jeg tror nok at overlegen har surret litt denne gangen, hehe :)
      Kan godt være at babyen lå og studerte føttene sine, men bildet viser nok et bøyd bein. For hvis det er en "merkelig avkuttet" panne, så er han i så fall meget sprek ;)

      Ja, det føles godt å ha en plan, vite når ting begynner å skje , og at jeg ikke kommer til å gå over tiden :)

      Jeg har slitt med eksem hele livet, på hele kroppen, og under forrige svangerskap var eksemen forferdelig. Denne gangen derimot, har jeg bare blitt bedre og bedre, men nå har jeg også fått kartlagt hva jeg ikke tåler å spise, så :)
      Håper på å bli enda bedre i huden etter fødselen! Kvisene kommer nok iallefall til å trekke seg en del tilbake , for jeg har ellers aldri vært plaga med kviser :)

      Slett
    2. Jeg er ganske treig av meg om dagene jeg..:P
      Huff, så kjedelig at du var så dårlig i huden sist. Jeg har vel egentlig vært ganske heldig, var veldig plaget som liten men har gradvis blitt bedre og bedre heldigvis. Det har nok også en sammenheng med at jeg har tålt mer og mer av de matvarene jeg var veldig allergisk mot i barndommen også..
      Krysser fingrene for at du bare blir bedre og bedre nå. :)

      Bare kom fort på også at du kommenterte dette at jeg fulgte med på andre gravide osv nå, og i begynnelsen orket jeg ikke tanken på å se en stor mage, en liten baby eller noe som helst. Og sånne "vanlige" gravidblogger orker jeg ikke lese, det er noe helt annet med de som enten har prøvd leeenge for å bli gravid eller mistet et barn. <3 Også tror jeg at det kan spille en rolle det at jeg har en storebror til engelen min. De eneste gravidminnene mine er jo ikke bare med Nora Sofie som ikke fikk leve opp, men jeg har også gravidminner fra en "bekymringsløs" graviditet med storebror. <3

      Slett
    3. Er helt greit å være treg, er jo det selv, hehe :)
      Jeg har følelsen av at jeg er i ferd med å bli friskere! Hadde hudinfeksjoner på hele kroppen i 2009-2010, men etterpå så har ting stadig blitt bedre :) Føler også at dette svangerskapet har spilt positivt inn på huden, og dessuten går jeg til alternativ behandling som kan ha hjulpet. Men hadde ikke gått hvis ikke jeg fikk hjelp hos familie til å betale det.. Er jo så innmari dyrt! men verd det hvis det funker :)

      Ja, kan tenke meg at det er litt annerledes å følge gravidblogger når man har et storesøsken til engelen sin! Jeg tenkte jo så ofte da vi mistet Linnea at jeg skulle ønske hun hadde et storesøsken som kunne si masse fint og rart og døyve sorgen litt, på en måte. For jeg skulle jo være en mamma, men det syntes ikke for omverdenen... Jeg ble tatt for å være en ungdom... Det tæret ganske mye, så nå gleder jeg meg bare til lillebror kommer! Det kan ikke gå galt nå, - det kan det bare ikke! klem til deg <3

      Slett