lørdag 13. august 2011

HJELP, NOEN?

På bildet ser dere vår kjære vakre Linnea Aurora sin nydelige lille fot

Nå sitter jeg her og googler forskjellige årsaker til fosterdød , noe som kanskje ikke er så lurt av meg da jeg kjenner angsten bre seg i kroppen . Grunnen til at jeg gjør dette , er at jeg vil forsikre meg om at jeg får alle de nødvendige prøver . Jeg lurte også på om jeg skulle be om rutinemessige prøver , for å være sikker på at jeg ikke fikk en eller annen infeksjon eller noe underveis i svangerskapet som kan påvirke fosteret . Men dette virker jo noe komplisert, og når det gjelder f.eks. GBS-infeksjon, så er det visst ikke anbefalt at man tar rutinemessige prøver . Jeg forstår ikke helt årsaken , men det er nå så . Må også si at jeg blir litt forvirret over hva som menes med "tidlig sykdom" og "sen sykdom" når det står at fosteret kan smittes av GBS under vannavgang eller fødsel . Er det tidlig/sen sykdom hos mor som menes? Her er link, hvis noen tar seg tiden til å prøve å forstå for meg : Legeforeningen: Gruppe B-streptokokker hos gravide og fødende kvinner 


Jeg er jo allerede blitt testet for GBS-infeksjon (har ikke fått resultatene enda).


Når det gjelder dette som heter Parvovirus B 19, så skjønner jeg heller ikke så mye, da det står; "  Behandling: Den gravides infeksjon er ukomplisert og behandles ikke."   Dette må vel gjelde kun når fosteret allerede er påvirket av Parvovirus? Jeg ser ikke grunnen til å ikke behandle gravide dersom fosteret står under risiko for å bli påvirket av Parvovirus. (Link; Parvovirus B 19)


Nå virker jeg helt sikkert hysterisk på dere lesere, og dere kommer jo bare til å si at jeg må spørre legen, men hvis noen der ute har en bedre forståelse av alt dette enn det jeg har, så hadde det vært fint om dere ville dele den med meg. Jeg er ikke så god på komplisert språk, og jeg stoler ikke nok på meg selv til å spørre en lege, for jeg klarer sikkert ikke å gjøre meg forstått, eller uttrykke mitt behov for å vite at jeg ikke bærer på noe som kan påvirke fosteret.


Jeg er heller ikke så flink til å finne fram i google. Jeg vil finne alt som er nødvendig å vite om diverse infeksjoner og annet som kan påvirke fosteret, så hvis det er noe dere vil anbefale meg å undersøke eller lese, så vær så snill og si ifra. Jeg trenger nok litt hjelp her . . .

9 kommentarer:

  1. Kan ikke så mye om sånt, jeg heller.
    Ville bare si at jeg har fulgt bloggen din lenge, og er veldig glad på dine vegne som er gravid igjen :)
    Kommer nok til å gå superbra denne gangen! :)
    En ting jeg ikke helt liker med denne bloggen, er skrifttypen du har valgt. Den er fin, men den gjør dessverre at det blir et rotete inntrykk og den er tungvinn å lese.
    Ellers fint :)

    Klem!

    SvarSlett
  2. Tusen takk :)

    Ja, det var det jeg var litt usikker på nemlig.
    Men får ordne det senere ;)

    SvarSlett
  3. Hvordan ser skrifttypen ut nå? Fortsatt like uleselig? Ville på en måte ha en litt utpreget og søt skrifttype, da jeg følte det passet for denne bloggen, men går det ikke, så går det ikke :)

    SvarSlett
  4. Syns det hjalp veldig å bytte til den her skrifttypen :)

    SvarSlett
  5. Var mye bedre nå :)

    SvarSlett
  6. Jeg er ingen ekspert på sånt jeg heller, men jeg har i hvert fall treårig helsefag... Parvovirus19 er viruset som forårsaker den 5. barnesykdommen, og dette viruset KAN føre til abort hvis du smittes for første gang i 1. eller 2. trimester. Så hvis du holder deg litt unna småunger med utslett, bør det være mulig å unngå.
    GBS kan gjøre babyen syk etter fødsel.

    SvarSlett
  7. Tusen takk. Må bare spørre; Småunger med utslett? Hvordan arter det utslettet seg?

    SvarSlett
  8. kordan resus har du? e d minus så må dem passe på at ungen ikje har pluss for då kan d være orsaken tel død ved mor eller barnet grunnet blodforgiftning... ellers så ska du bare gå tel oppfølging hos fastlegen å sei at du ønsker dem vanlige oppfølgingene m ultralyd å fostervansprøven når den tid kjem, sei om din beskymring over for barnets liv og du ønsker at legene ska ta det her på alvor... også vis dåkker e usikker så e d altid mulighet å komme inn på fødeavdelinga bare får en liten lydundersøkelse å lytte om barnets hjertet slår godt, d kan gi ekstra trygghet :)

    SvarSlett
  9. Har blodtype A+ jeg.
    Men syns det hørtes rart ut at ungen skulle kunne få pluss hvis mor har minus? Jeg har jo ikke peiling da..

    Takk for råd i alle fall :) Får veldig god og trygg oppfølging! :)

    SvarSlett